Szépségnapló Divat Különleges ruhakollekciók Ford autóalkatrészekből

Különleges ruhakollekciók Ford autóalkatrészekből

A Hongkongi Divathéten jelent meg az a kollekció, amit a fiatal divattervezők az új Ford járművekben – és azok gyártási folyamataiban – felhasznált újrahasznosított, fenntartható forrásból származó anyagokból alkottak meg. Európai tervezők is segítettek abban, hogy a The Redress Forum: Ford Design Competition alkalmából megszülessenek azok a ruhák, dzsekik és ingek, amelyek az autókban található anyagokból, például üléshuzatokból készültek. A verseny fő motívuma a fenntartható tervezés – mind az autók, mind a divat világában. A négy európai divattervező egyike, a svéd Amandah Andersson segít a győztes pályamű elkészítésében.

ford_divat_10

Az új Fordokban használatos üléshuzatok csillogó környezetben keltek új életre, hiszen anyagukból káprázatos divatkollekció született. Az üléshuzatokat (és persze más, az autókban és azok gyártási folyamataiban használt anyagokat, sőt hulladékokat) fiatal, feltörekvő európai és ázsiai divattervezők alakították át ruhákká, dzsekikké és ingekké a The Redress Forum: Ford Design Competition felhívására. A Hongkongi Divathét alkalmával megrendezett eseményt a fenntartható divatcikkekre szakosodott Redress szervezte, és a verseny fő motívumaként a fenntartható tervezést jelölte meg – mind az autók, mind a divat világában.

emily_lai

“A fenntarthatóság a Ford dizájnjának kulcsfontosságú eleme, ezért hihetetlenül izgalmas számunkra azt látni, ahogyan az autóinkban használatos anyagok új életre kelnek a kifutón.” fogalmaz Emily Lai, a Ford Ázsia-Óceánia szín- és anyagtervező menedzsere. „A tervezőknek módjukban áll, hogy a dizájn és a gyártási folyamatok révén csökkentsék a környezeti terhelést, s hogy az anyagok megválasztásával és más innovatív ötletekkel környezetbarát megoldásokat honosítsanak meg. Az itt felvonuló kollekciók egytől egyig innovatív és elgondolkodtató alkotások, és minden résztvevőnek gratulálunk!”

ford_divat_8

A megmérettetésen a Ford által szponzorált 2014/15-ös EcoChic Dizájn Verseny tíz döntőse vett rész, köztük dán, francia, svéd és brit tervezők. A svéd Amandah Andersson a Mondeo és Kuga üléshuzataiban használatos filcből és textillel segített megalkotni a győztes pályaművét – alig három óra leforgása alatt.

amandah_andersson_sved_dizajner_munkaja

“A hulladék komoly problémát jelent bolygónk számára, ezért a Redress arra törekszik, hogy felhívja a figyelmet e jelenségre, és elgondolkodtasson mindenkit, hogyan csökkenthetnénk a hulladék mennyiségét.” – magyarázza Christina Dean, a Redress alapítója és elnök-vezérigazgatója. “A The Redress Forum: Ford Design Competition érzékletesen példázza, hogy a fenntartható dizájn szemlélete ugyanolyan fontos a divat világában, mint az autóiparban.”

ford_divat_4

2001-ben a Ford kifejezetten azzal a céllal hozott létre egy munkacsoportot, hogy meghonosítsák a fenntartható forrásból származó anyagok használatát a vállalat járműveiben, miközben megoldásaik a Ford legszigorúbb minőségi és tartóssági elvárásainak is megfelelnek. A vállalat ma már számos ilyen anyagot használ, köztük újrahasznosított műnyagpalackokat, pamuthulladékot, kenderrostot, szalmát, szójababot vagy éppen ricinusolajat, jelentős mértékben csökkentve ezzel a fogyasztói és ipari hulladéktermelést, az energiafogyasztást, és hozzájárulva a természeti erőforrások megóvásához. A vadonatúj Mondeo és Kuga modellek belső ajtópanelének anyaga például 50 százalék kenderrostot és 50 százalék műanyagot tartalmaz, aminek eredményeként az elemek több mint 30 százalékkal könnyebbek. A Ford a Heinz vállalattal közösen vizsgálja annak lehetőségét, hogyan használhatók a paradicsom rostjai fenntartható kompozit anyagként az autógyártásban. A Ford a Bioplasztik Alapanyag Szövetség alapító tagja: a Természetvédelmi Világalap, a Heinz, az Unilever és más globális partnerek hozzájárulásával működő érdekvédelmi csoport célja, hogy világszerte elősegítse a növényi alapú műanyagok elterjedését. A fenntartható anyagok használata azonban csupán egyik szegmense a Ford átfogó fenntarthatósági szemléletének: 2000 óta a vállalat globálisan 64 millióról 24 millió köbméterre csökkentette a járműgyártáshoz felhasznált víz mennyiségét.